<<  I Resisted the call, but dared to try
                                                                                Oblate Crossings >>

Header _social _doctrine

“In the midst of the people” was the organizing perspective used to bring together more than 500 participants at the Festival of Social Doctrine in Verona, Italy.  Small business leaders, church leaders and members of government were represented in the festival as were numerous representatives of church associations and civil society.  They presented some innovative ideas and approaches to the application of Catholic social teachings to business and the
not for profit sector.  The encyclical Laudato Sí provided the motivation for the participants.

In the workshop that I presented with Bp. Moses Hamugonole from the diocese of Monze in Zambia, we were asked to share some thoughts in the engagement of the churches with the mining companies and specifically in Zambia.  We built our input on the call for multi- stakeholder dialogue that is encouraged in Laudato Sí and the decision of the Zambian Episcopal conference in April 2016 to convene a conference on how mining and agriculture can contribute to sustainable development.

We recalled how the extractive industry represented by the CEO’s of many major mining companies asked for a structured sustained conversation with the Vatican through the Pontifical Council for Justice and Peace.  This conversation began by focusing on the poor reputation that mining has in many communities and regions and sought to explore how the industry could be a more constructive partner in promoting development.

A primary question that has been reiterated in Laudato Sí asks about the appropriate mechanisms and sustainable ways of cultivating the abundance of the natural resources in our “common home” that have been entrusted into our care and promised also to sustain future generations.  This includes both the resources on the surface of the earth as well as those below the surface.

Secondly we discussed the role and responsibility of each stakeholder and how they might work together to contribute to appropriate and sustainable development.   We challenged them to  be cognizant of the multiple crises like poverty, youth unemployment, migration, destruction of the environment, deteriorating infrastructure and violence that societies face across the world.  For corporations and foundations this must extend beyond philanthropy but be integrated into their very business models and operations and their investment philosophies.  For governments and political leaders it requires the exercise of their authority for the promotion of the common good which includes the protection of “our common home.”

Header _social _doctrine _spanish

“En medio de la gente” fue la perspectiva utilizada en la organización para reunir a más de 500 participantes en el Festival de Doctrina Social en Verona, Italia.   En el festival hubo representantes de líderes de pequeños comercios, líderes de la iglesia y miembros del gobierno, así como numerosos representantes de las asociaciones de la iglesia y la sociedad civil, quienes mostraron algunas ideas innovadoras y un enfoque para la aplicación de la enseñanza social católica a los sectores de comercio y no lucrativos.  La encíclica Laudato Sí fue la motivación de los participantes.

En el taller que presenté, junto con el Obispo Moses Hamugonole de la diócesis de Monze en Zambia, nos solicitaron compartir algunos pensamientos sobre el compromiso de las iglesias con las compañías mineras y específicamente en Zambia.  Elaboramos nuestra participación en el llamado al diálogo de colaboración de participantes múltiples que Laudato Sí alienta y en la decisión de la Conferencia Episcopal de Zambia de abril de 2016, para convocar a una conferencia sobre cómo la minería y la agricultura pueden contribuir al desarrollo sustentable.

Recordamos cómo la industria de extracción representada por los Directores Ejecutivos de muchas compañías mineras solicitaron tener un diálogo sustentado en la estructura con el Vaticano, a través del Consejo Pontificio para la Justicia y la Paz.  Esta conversación dio inicio con el enfoque en la mala reputación que la minería tiene en muchas comunidades y religiones y buscó explorar cómo la industria podría ser un asociado más constructivo en la promoción del desarrollo.

Una pregunta fundamental reiterada por Laudato Sí se refiere a los mecanismos adecuados y formas sustentables para cultivar la abundancia de los recursos naturales en nuestro “hogar común,” que han sido encomendados a nuestro cuidado y prometido además sustentar a las generaciones futuras.  Se incluyen tanto los recursos en la superficie de la tierra como los subterráneos.

En segundo lugar, discutimos el papel y la responsabilidad de todo interesado y cómo trabajar en conjunto para contribuir al desarrollo adecuado y sustentable.  Les presentamos el reto de estar conscientes de las diferentes crisis como la pobreza, el desempleo de los jóvenes, la migración, la destrucción del medio ambiente, el deterioro en la infraestructura y la violencia que aquejan a las sociedades en todo el mundo.  Esto debe extenderse en las corporaciones y fundaciones más allá de la filantropía, integrándose en sus modelos comerciales y operaciones mismas, al igual que en sus filosofías de inversión. Requiere que los gobiernos y líderes políticos ejerzan su autoridad para promover el bien común, que incluya la protección de “nuestro hogar común.”

<<  I Resisted the call, but dared to try
                                                                                Oblate Crossings >>